Bebesi
Beszédtechnika

bebesi logo

Rövid interjú Kocsmárszky Zsolt növedékemmel

2014-03-9 8:16

Miért kerestél beszédtanárt?

 

Gyerekkorom óta hadarok és problémáim voltak a tiszta, érthető beszéddel. Nem katasztrofális mertekben, de éppen elégszer kérdeztek vissza 1-1 beszélgetésben, hogy mit mondtam, hogy zavarjon.

 

Hogy esett rám a választás?

 

Neten kerestem tanárt és felnőtt emberek beszedjenek fejlesztésére – mint kiderült – elég kevés ember szakosodott. A weboldalad kellően meggyőzött, hogy felvegyem veled a kapcsolatot, innen pedig mar egyszerű volt.

 

Jártál már előttem más beszédtanárhoz? Mik voltak a tapasztalataid?

 

Meg nem jártam, így nem tudok tapasztalatokról beszámolni.

 

Milyen elképzeléseid voltak a beszédtanulásról,az órák menetéről?

 

Konkrét elképzelésem nem volt, csak sejtesem, mivel gyerekkoromban jártam logopédushoz: kisebb feladatokra számítottam artikuláció, R gyakorlatok (Lépa-Letek-Mogyoló; ennél azért jóval komplexebbek lettek az R-gyakorlatok), különböző versek és mondókák. Ehhez képest sokkal összetettebb órákat csináltunk.

 

Hogy fogadta a környezeted, hogy beszédtechnika órákat veszel?

 

Igazából kicsit próbáltam titokban tartani, mivel kíváncsi voltam, hogy észrevehető lesz-e mások által is a fejlődés. Mint később kiderült, észrevehető!

 

Az eltelt 12 hónap alatt milyen változásokat tapasztaltál a beszédeden,
kommunikációdban?

 

Egyrészt elkezdek bemelegíteni 1-1 nap/meeting előtt, mivel ez rengeteget segít. Ennek köszönhetően jobban artikulálok és lassabban is beszelek. Másrészt – hala a különböző feladatoknak – próbálok változatosabban beszelni és jobban összeszedni a gondolataimat a mondandóm előtt, hogy szépen, ütemesen tudjam átadni.

 

Megtanultam _sokkal_ jobban hangosan olvasni, nem akadok el 4-5x pillanatokra a mondatokban, hanem folyamatosan, rendesen hangsúlyozva tudok felolvasni.

 

Hány órát szánsz egy héten a gyakorlásra? Mik azok a gyakorlatok,amiket leginkább kedvelsz?

 

Általában 1-2 extra órát toltok gyakorlással, ezt naponta, kétnaponta erem el 15-20 percnyi gyakorlással. Legfőképp a verses feladatokat, nyelvtörőket, R- gyakorlatokat szeretem, de a szituációs feladatok is szórakoztatnak.

 

Hogy látod, miben fejlődtél leginkább?

 

Az artikulációm alapból javult egy szintet (habar meg messze van a kívánttól), de bemelegítéssel egész jó szintre tudom hozni. Ahhoz, hogy véglegesen javuljon a beszedem több évre van szükség, ez igaz; egyszerűen rengeteg beidegződést kell legyőzni. Viszont lehet könnyű és gyors sikereket is elérni: bemelegítéssel az ember beszéde sokkal tisztább lesz – ez engem nagyon meglepett, mert igen hamar kapsz egy kóstolót abból, hogy miképpen is lehetne beszelni!

 

A szituációs feladatoknak köszönhetően a spontán beszedem is javult, ezek egyébként különösen szórakoztatóak, mivel az embert egyszerűen olyan helyzetekbe sodorja, ami szamara nem hétköznapi és megszokott; szerintem úgy lehet igazan jól fejlődni, hogyha az ember a hatarait feszegeti. Ezek szimplán nagyon hasznosak kommunikációs szempontból, az ember megtanulja kezelni az ilyen helyzeteket.

“Merem használni a hangomat, könnyedebben kommunikálok.”

2014-02-15 5:52

Interjú Madaras Attila növendékemmel.

Miért kerestél beszédtanárt?
-Az artikulációm hiányosságai gyakran vezettek oda, hogy meg kellett ismételnem a mondandómat, ill. az amúgy is gyors beszédem időnként hadarássá fajult. Emellett hangképzési gondjaim is voltak. A kommunikációm fejlesztésén kívül érdekelt az is, hogy művészi beszéd terén mit tudnék megtanulni egy színésznőtől. 🙂

Hogy esett rám a választás?
– Az interneten kerestem tanárt, a honlapod és az emailjeid alapján döntöttem melletted.

Jártál már előttem más beszédtanárhoz?Mik voltak a  tapasztalataid?
– Igen, és kellemes tapasztalataim voltak, bár sokat nem tudtam fejlődni, mivel nem tudtam elég időt szánni rá, valamint a tanmenet sem volt igazán profin kidolgozott.

Milyen elképzeléseid voltak a beszédtanulásról,az órák menetéről?
– Könyvkupac a hasra, kavicsok a nyelv alá. 🙂 Elsősorban technikai gyakorlatokra számítottam, memoriterek tanulásával megspékelve. Szerencsére ennél jóval többet kaptam.

Hogy fogadta a környezeted, hogy beszédtechnika órákat veszel?
– Meglepődve és érdeklődéssel. Volt aki nem értette miért járok, volt aki értette, de még sosem halott ilyenről, csak a logopédiáról. Összességében pozitívan fogadták.

Az eltelt majdnem 2 év alatt milyen változásokat tapasztaltál a beszédeden, kommunikációdban?
– Észreveszem, hogyha nem vagy nehezen érthető amit mondok, és van hogy már előre javítom a hibát. Jobban kordában tudom  tartani a beszédtempómat. Az órák hatására javult a magamhoz és a beszédemhez való viszonyom. Ritkán vannak hangképzési problémáim (rekedtség,feszített torok). Merem használni a hangomat, könnyedebben kommunikálok.

Hány órát szánsz egy héten a gyakorlásra?
– 1-3 órát.

Mik azok a gyakorlatok,amiket leginkább kedvelsz?
– Szöveg tanulás, -értelmezés, elgondolkodtató feladatok.

Hogy látod, miben fejlődtél leginkább?
– Koncentráció, igényesség a beszédemre, önismeret.

Köszönöm, hogy megosztottad a tapasztalataidat. 🙂

Alapozó, kiscsoportos beszédtechnika kurzus!

2013-08-16 5:19

A szeptemberben induló, 6 héten át tartó órák alatt

         elsajátíthatod a helyes légzés, artikuláció és hangadás alapjait,

         megtanulod, hogyan „melegíts be” egy prezentációra, nyilvános beszédre,

         koncentrációs gyakorlatokkal javul az összpontosításod és az egyszerre több dologra való figyelés képessége,

         nyelvtörők segítenek, hogy jobban pörögjön a nyelved,

         látni fogod az erősségeidet és a fejlesztendő területeket,

         az alapozó prezentációs gyakorlatok pedig hozzájárulnak ahhoz, hogy még jobb előadó váljon belőled!

 

A kurzus végén lesz egy olyan alapod, amire lehet építkezni. Személyre szóló visszajelzést adok neked, és Tudni fogod, hogy a fejlesztendő területeiden milyen időtávon és milyen módszerekkel lehet javítani.

A nagy érdeklődés miatt párhuzamosan két kurzust hirdetek meg:

  1. 2013. Szeptember 7-től október 12-ig minden szombaton 9:00-11:00-ig
  2. 2013. Szeptember 12-től október 17-ig minden csütörtökön 18:00-20:00-ig MEGTELT!!!

Amennyiben  szívesen jönnél,  mielőbb jelentkezz az

info KUKAC bebesibeszedtechnika.hu e-mail címen.

A további részleteket a személyes email váltáskor küldöm.

 

Legyél Kitartó!

2013-08-12 5:05

A beszédtechnika talán legfontosabb alapeleme a kitartó munka. Amikor azonban valaki elhatározza, hogy fejleszteni fogja a beszédét, nem biztos, hogy ez tudatosul benne. Pedig  rendszeres gyakorlás nélkül nem fognak a helyes beszédtechnikai elemek automatizálódni.
A helyes légzés elsajátítása akkor jó, ha már a spontán beszédben is a megfelelő légzéstechnikát alkalmazzuk. Nem elég csupán a gyakorlatok során jó helyre vennünk a levegőt.

Mindennek meg van a maga rögzülési ideje. Fontos, hogy tisztában legyünk testünk felépítésével, hogy elméletben is megalapozzuk a technikai gyakorlatokat. Majd az alap gyakorlatok elsajátításával fokozatosan előre haladva átültetődnek a  beszédtechnikai elemek az élő beszédünkbe.

Ugyan ez vonatkozik a  hangadásra, artikulációra, a szavak helyes kiejtésére és a megfelelő hangsúlyra és a beszédtempóra.
Ha úgy határozunk, hogy belevágunk ebbe a kemény, ugyan akkor rendkívül kalandos munkába, muszáj számításba vennünk, hogy a kívánt eredményt csak akkor fogjuk elérni, ha rendszeres időt szánunk a  gyakorlásra.

A hadarás

2013-04-26 6:43

Mindenek előtt fontos tisztáznunk, hogy a hadarás nem egyenlő a gyors beszéddel. Világunk felgyorsult és ez hatással van a beszédünkre is. A gyors beszéd érthető számunkra a hadarásnál viszont nagy százalékban nem értjük a beszélő mondandóját.

A hadarás során a beszéd ritmusa szétesik, szakadozottá, ritmustalanná válik. Súlyos esetekben a hangok torzulnak, sokszor elharapja, elnyeli vagy kihagyja azokat a beszélő.

Jellemzője még a pontatlan artikuláció, a helytelen ( sokszor kapkodó) légzés, a rekedtség illetve a monotonitás.A probléma hátterében öröklött hajlam, vagy a központi idegrendszer működési eltérése állhat.

A beszédterápia során a hadarónak el kell sajátítania a megfelelő légzéstechnikát, fejleszteni kell a figyelmét( akusztikus,verbális,vizuális), fokozni a  koncentrációs képességét, összeszedettségét. A személyiség formálása is alakítja a hadaró beszédének pozitív irányba való változását. A mozgással egybekötött ritmusgyakorlatok szintén elhanyagolhatatlan elemei a közös munkának.

Összefoglalva

A hadarás jellemzői:

  • szétesett, szakadozott beszédritmus
  • kapkodó, alig hallható légzés
  • rekedtség
  • monotonitás
  • elharapott, torzult szóvégek, ragok
  • türelmetlenség, rendezetlenség, összeszedetlenség

A terápia részei:

  • légzéstechnika elsajátítása
  • artikuláció fejlesztése
  • ritmusérzék fejlesztése
  • figyelem fejlesztése
  • személyiség formálása ( összeszedettség, rendezettség stb.)

Egyik  növendékem szavai:

“Beszedem egyik gyenge pontja a hadarás, de hala Kata munkájának egyre jobban sikerül rajta javítani. Számomra a leghatékonyabbnak és a legszórakoztatóbbnak a zene és metronóm alapú gyakorlatok bizonyultak. Valamint nagyon jó hasznát veszem a szívószálas gyakorlatoknak is.”( Bódis Béla)