Bebesi
Beszédtechnika

bebesi logo

Test – beszéd- lélek

2021-02-21 8:33

TEST – LÉLEK- KOMMUNIKÁCIÓ

Több mint 20 éves tapasztalatom azt igazolja, hogy beszédünkre nagy mértékben hatással van lelkiállapotunk. Bizonyos beszédtechnikai és retorikai elemek elsajátítása után ugyan a kommunikációnk magabiztosabbá, tudatosabbá válik, mégis kerülhetünk olyan élethelyzetbe, amikor elkerülhetetlen testünk jelzéseit figyelembe vennünk. Ez nem csak a beszédünkre igaz, ( dadogás, hadarás, halk beszéd), hanem más testi tüneteinkre is, pl. visszatérő fejfájás,  bélrendszeri problémák, egyéb  testi fájdalmak.

2017-ben megismerkedhettem a Dr. Buda László által megalkotott akcióorientált, játékos módszerrel, ami nem más, mint a szomatodráma. Bővebben itt olvashattok róla: www.szomatodrama.hu

Ennek a játékos módszernek eszközeivel közelebb kerülhetünk testünkhöz, jobban megismerhetjük, felfedezhetjük, megérthetjük betegségeink, testi tüneteink okát, és mind ezt játékos formában.

Mitől, hogyan gyógyít a szomatodráma?

Mint ahogyan az írás és a beszéd is gyógyít az által, hogy leírjuk ( kiírjuk), illetve kibeszéljük magunkból lelkünk terheit, ugyan így léphetünk közelebb ezzel a módszerrel a felismeréshez és ez által a gyógyuláshoz. Ha megismerjük testünk jelzéseit, felismerhetjük annak lelki hátterét is, ami pedig gyógyító hatással bír.

Mint, ahogyan számos helyen beszéltem erről, szorongó kislány voltam, akiről senki nem tudta, hogy milyen démonokkal küzd. Mások előtt nyilvánosan beszélni maga volt a rettegés számomra. 13 évesen a beszédtechnika és a színjátszás hatására kezdtem megnyílni önmagam és a világ felé. Leküzdöttem félelmeim nagy részét és rövid időn belül már színpadon álltam. Testi tüneteim azonban még hosszú évekig kísértek utamon.  Mióta beszédcoach lettem, az a cél vezetett, hogy a hozzám fordulóknak ne csak a beszédét korrigáljam, hanem kialakítsam azt a módszert, ami rávilágít és hatékony megoldást nyújt pl. a kevés önbizalom, szorongás, gyermek-és felnőtt kori traumák manifesztálódására. Egyéni és sajátos módszerem hosszú évek alatt formálódott, 2017-ben pedig kiegészült a szomatodráma módszerével.

Várom szeretettel mindazokat, akik szeretnének ezen az érzékeny, mégis kalandos önismereti úton részt venni!

” Érdemes elhagyni a komfortzónánkat, mert ha hajlandók vagyunk legalább egy saroknyit kimozdulni, akkor az új kereszteződésből már más perspektíva nyílik számunkra.” / Dr. Buda László /

Komplex terápia

2021-02-16 6:23

Egy jó szakember aranyat ér!- szoktuk mondani. Számtalan esetben azonban nem elég pl. a beszédtechnika tanár. Ilyenkor a szakembereknek össze kell dolgozniuk a kívánt eredmény eléréséhez. Így van ez a hozzám fordulók esetében is. Nézzünk pár példát arra, milyen esetekben van szükség a beszédtechnika mellett fogszakorvos, vagy pszichológus szakember munkájára.

  • helytelen nyelés ( nyelvlökéses nyelés ),
  • torlódott, szabálytalan fogsor,
  • diszfónia ( a gége funkciózavara vagy megbetegedése okozza ),
  • hadarás
  • halk beszéd
  • görcsös, zárt szájjal való kommunikáció
  • levegő szabálytalan, gyakori vétele ( kapkodva veszi a levegőt)

Kollégák, akikkel gyakran kiegészítjük egymás munkáját:

Érdemes tudni, hogy aki hozzám fordul állandó vagy rendszeresen visszatérő rekedtséggel, vagy beszéde hosszú évek óta halk, érthetetlen, legkésőbb az első alkaromra kérek fül-orr-gégészeti szakorvosi vizsgálatot. Gyakran olyan szervi elváltozások állhatnak a beszédproblémák mögött, amiket csak úgy szabad rehabilitálni, ha tudjuk annak pontos okát és kizárjuk a műtéti beavatkozás lehetőségét, tehát a szakorvosi vélemény az, hogy az adott problémát lehet beszédtechnikai gyakorlatokkal rehabilitálni illetve habilitálni.

Énidő – gyakorlás

2021-02-1 11:37
Nincs elérhető leírás.

Mai korunk egyik legnagyobb problémája, hogy túlhajszoljuk magunkat, aminek egyenes következménye az állandó kimerültség, a koncentrációs képességünk csökkenése és nem utolsó sorban a kiégés. Számtalan közép- és felső vezető, tréner, pszichológus, jogász, orvos stb. számol be arról a praxisomban, hogy nincs idejük évek óta arra sem, hogy sportoljanak, vagy elolvassanak egy jó könyvet, mert annyit dolgoznak. Teljesen mindegy, hogy muszáj, vagy belemenekülnek a munkájukba vagy egyszerűen fanatikusok, mert a vége a legtöbb esetben ugyan az: elfáradnak, lemerülnek, kiégnek. Először megjelennek a tipikus tünetek, úgy mint a fejfájás, alacsony energiaszint, koncentrációs problémák, elfelejtenek rendesen enni, inni, majd ezt követik általában az erőteljesebb pszichoszomatikus tünetek. Gyakran előfordul, hogy azért keresnek fel a növendékeim, mert változtatni szeretnének az életükön, és ebbe beletartozik a kommunikációs képességük fejlesztése is. Amikor valaki beszédtanulásra adja a fejét, fontos szem előtt tartania, hogy gyakorlás nélkül mit sem ér az egész. Rendkívül fontos a rendszeres gyakorlás, hogy rögzülhessenek a jó mechanizmusok. Aki nem tud / akar heti 2x-3x 20 percet gyakorlással tölteni, az miként szeretne fejlődni? A tanulás, fejlődés, sosem megy egyik pillanatról a másikra. Az első tanóra során mindig feltérképezzük az aktuális élethelyzetét a hozzám fordulónak. Rengetegen hajszolják bele magukat a munkába és az a tapasztalat, hogy nagyon nehéz kilépni, változtatni, de nem lehetetlen. Jó ha felismerjük, hogy túlhajszoltuk magunkat és ideje lassítanunk, többet foglalkoznunk önmagunkkal, amihez idő szükségeltetik. Igen is ajándékozzuk meg magunkat azzal a bizonyos ÉNIDŐVEL. Azzal az önmagunkra fordított idővel, ami kikapcsol, örömet okoz, ami nem a foglalkozásunk. Nekem a munkám a hivatásom és a hobbim is egyben, mégis meglepődnek sokszor a növendékeim, amikor megosztom velük, hogy mettől meddig oktatok és, hogy hétvégén nem vállalok magántanítványokat. Ennek egyszerű oka van. Pontosan azért, mert imádom a munkámat, nem szeretnék kiégni. Szeretném óráról órára ugyan azt a figyelmet és minőséget nyújtani a növendékeim számára, ez pedig csak akkor megy, ha igen is hagyok magamnak énidőt. A hétvége az enyém, a gyerekeimé, a hétköznap esték úgyszintén. A békés kávézás, séta, olvasás és a heti rendszeres futások alkalmával feltöltődöm és így sikerül a sűrűbb, mozgalmasabb napokon is úgy belevetni magamat a tanításba, ahogyan azt szeretném. Azok a növendékeim, akik multis környezetben dolgoznak vezetőként, az alábbi időpontokban és módon szoktak gyakorolni:

  • Home officeban a munkakezdés előtti 1 óra az övék ( gyerekek mellett is megvalósítható)
  • Céges környezetben: Az autóban ülve végzik a légző és koncentrációs gyakorlatokat.
  • Délután / este 2-3 naponta 20 perc beszédtechnika gyakorlás.

Egészen biztosan meg tudja találni mindenki a módját annak, miként gyakoroljon. Ami a legfontosabb, az az elhatározás. Sokszor könnyű elbújni a feladatok, a napi teendők mögé.

Egy példát hoztam nektek. A lányom születése előtt nem csak magántanárként dolgoztam, hanem a Madách Színház társulatának voltam a tagja. Napi szinten táncoltam, énekeltem. A lányom születése után sokáig kapaszkodtam abba, hogy nekem csak a színpadi tánc vagy a balett az a mozgásforma, amit én szeretnék végezni. Sajnos, akkoriban nem volt Budapesten felnőtt balett oktatás, csak évekkel később. A kisfiam születése után nem sokkal elváltam és közben elröppent 9 év az aktív színházi évek után. Ekkor már ugyan létezett felnőtt balett, ahová egy darabig tudtam járni, de aztán a közelemben ez megszűnt és maradt a mozgás nélküli állapot. Sosem szerettem futni, inkább görkorcsolyáztam vagy bármilyen más mozgásformát választottam helyette. Hébe-hóba mozogtam, de az nem volt rendszeresnek mondható és bizony a mozgáshiányos élet negatív hatásait egyre jobban éreztem magamon. Ekkor született meg bennem a felismerés, hogy egyrészt muszáj rendszeresen mozognom, másrészt olyan sportot kell választanom, amit egyedülálló anyukaként, két gyerek és munka mellett is tudok végezni. Így mentem le egy késő tavaszi napon futni a közeli parkba. Emlékeztetőt írtam a naptáramba és a telefonomba, hogy rendszeressé váljon ez a mozgásforma. Hétvégén a kisfiam jött mellettem biciklivel, így nem kellett lemondanom akkor sem a sportról. Otthon sokszor bekapcsolódott ő és a testvére is az erősítésekbe, nyújtásokba. Az eredménye az lett a rendszeres sporttevékenységemnek, hogy javult a közérzetem, vitális lettem és nem utolsó sorban büszkeséggel töltött el, hogy két gyerek mellett is abszolváltam a heti sport célkitűzéseimet. Ha sűrű napom van, az óráim között elvégzek pár guggolást és átmozgatom a hátamat és a karjaimat. 2-3 perc az egész.

Amikor kisgyerekes szülők azt mondják, nincs idejük gyakorolni, mert munka után csak a gyerekre figyelnek, gyakran felteszem az alábbi két kérdést:

  1. Milyen gyakran és mennyit olvasol hangosan a gyerekednek?
  2. Miután elaludtak a gyerekek, vagy miközben a párod játszik velük, valóban nincs 2-3 naponta 20 perced nyugodtan gyakorolni?

Természetesen van, csak a változás a változtatás, tehát az első lépés sokszor a nehéz. Arról nem is beszélve, hogy micsoda példák lehetünk a gyerekeink előtt, amikor azt látják, hogy apa vagy anya gyakorol. 🙂

Én is tanulok, gyakorlok rendszeresen, hiszen beszédünk karbantartása pont olyan fontos, mint a rendszeres mozgás, sportolás. A heti beszédtechnikai gyakorlatok mellett pedig sokat olvasok hangosan akár mesét a kisfiamnak, akár egy ifjúsági könyvet a lányomnak, akár magamnak egy érdekes cikket az internetről. A napi bemelegítéseket is rendszeresen végzem kávéfőzés közben vagy a kisfiammal, néha az első növendékemmel. A gyerek nem sérül abban, ha ezt az időt megadjuk magunknak. A gyereket is hagyjuk egyedül tevékenykedni, szabadon játszani. Magunknak is adjuk ezt meg! Hogy mikor és hogyan, az csak rajtunk múlik.

-Kata-

Rekedtség

2020-02-4 7:52

 

 84316943_116258956471450_7915954154814570496_n

Sziasztok!

Több hozzám forduló azzal a problémával keres fel, hogy rövidebb- hosszabb beszéd után elmegy a hangja, lereked.

Ezekben az esetekben gégészeti vizsgálatot szoktam javasolni, amit kérek minden hozzám fordulótól, hogy vegyen komolyan.

A rekedtségnek számos oka lehet.

Pl.:

  •  Diszfónia
  • hangszálcsomó, cysta
  • rossz helyről való beszéd
  • túlerőltetés
  • dehidratáltság
  • asztma / allergia
  • rejtett reflux

Asztma:

Ezen kívül számos olyan probléma állhat a háttérben, amire nem is gondolnák. Én pl. asztmás vagyok. Pár évvel ezelőtt kaptam egy olyan gyógyszert, ami után rendszeresen krákogtam, lerekedtem. Az orvosomat rövid idő elteltével felkerestem, majd amikor elmeséltem, hogy mit tapasztaltam, az volt a válasza, hogy.- Oh, igen, ennek a gyógyszernek ez a mellékhatása!

Aki a hangjával dolgozik minden nap, nem engedheti meg magának ezt a kellemetlen mellékhatást, így új gyógyszert kértem.

A hangom a hangszerem, a munkaeszközöm.

Nemrég volt egy növendékem, akinek az órákon mindig javult a rekedtsége, azonban hiába gyakorolt, a mindennapok során fenn maradt a rekedtség. A gégész sem talált semmi problémát. Én úgy hallottam, mint a néha nehezebben venné a levegőt. Tudtam, hogy vannak macskái és kutyái is. Egy beszélgetésünk alkalmával, amikor említés tettem az asztmámról, ő is elmesélte, hogy asztmás, ráadásul allergiás az állatszőrre. Ezen felül az előírt gyógyszerét sem szedi.  Ennek a véletlen beszélgetésnek köszönhetően a rekedtsége hamarosan megszűnt.

Rejtett reflux:

Egy másik növendékem, aki trénerként dolgozik, szintén rekedtséggel, illetve halk beszéddel keresett fel. 2-3 alkalom után sikerült rábeszélnem egy gégészeti vizsgálatra, melynek során fény derült a rejtett refluxra.  A gyomrából felfelé áramló sav a gégéjét, hangszalagjait  folyamatosan marta, ezért rekedt le.

Figyeljünk oda az apró jelekre és ha rekedtséget tapasztalunk, érdemes friss gégészeti lelettel fordulnunk a beszédtanárunkhoz!

 

Beszédfejlesztés a kezdetektől ( Csecsemő kor)

2015-07-14 8:34

Elsőre biztosan furcsán hangzik a bejegyzésem címe, hiszen kérdezhetjük, hogy egy csecsemőnek miért lenne szüksége beszédfejlesztésre?

Ahhoz, hogy egy baba testileg-lelkileg egészségesen fejlődjön, szüksége van az őt körül vevő ingerekre. Rendkívül fontos az anya érintése, simogatása, az anya illata és bizony a hangja is. Ahogy kisbabánk fölé hajolva beszélünk észre vehetjük, hogy a második hónap környékén már válaszol a mosolyunkra. Ha énekelünk neki, megnyugszik.

Mint egy korábbi bejegyzésemben olvasható, a beszédet a kisgyermek a szüleitől tanulja. Úgy formázza a szavakat és olyan hangsúlyokat használ mint a szülei. De mikor kezdődik el ez a folyamat? Nos, egészen újszülött korban. Már az első hónapokban felfigyel a zajokra a baba, illetve megismeri édesanyja,édesapja hangját. Ha kedvesen, mosolyogva beszélünk hozzá, hamarosan ő is elkezd gőgicsélni, próbálgatni a  hangját. Amikor énekelünk neki, lassacskán ő is elkezd a maga ügyességével énekelni, nyújtottabb  hangokat kiadni.
Sok szülőtől hallottam, hogy ő bizony nem énekel a gyerekének, mert rettenetesen hamis és nem szeretné, hogy a gyereke kárt szenvedjen. Szeretnék bátorítani minden anyukát és apukát, hogy énekeljenek gyermekiknek. Az énekléssel már egészen pici kortól megtapasztalja a baba a közösségi élményt, a meghitt együttlétet. Nem fogja zavarni, hogy hamisan énekel az apa/ anya, csak azt fogja megtanulni, hogy énekelni jó, énekelni öröm és boldogság. A magyar nyelv rendkívül dallamos nyelv. Ha sokat énekelünk gyermekünknek, a meghitt együttléten túl nem csak a zenei érzékét fejlesztjük, de megalapozzuk a beszédfejlődését is. Bátran formáljuk, akár eltúlozva kissé a szánkat és ismételjük többször a kedvenc dallamokat. A gyermek ismétléssel tanul, nem fogja megunni.Bátran szedjük elő kedvenc gyermekkori dalainkat.Ha nem jut eszünkbe egy szöveg dúdolva, lalázva  énekeljünk tovább.
Mondókázhatunk egészen a kezdetektől fogva, akár ringatás közben is. Ez nekünk, szülőknek is segíthet higgatnak maradni egy-egy hosszabb ringatás közben.
Nap közben bátran beszéljünk a babánkhoz, mondjuk el, hogy éppen mit csinálunk.Most tisztába teszlek,leveszem a pelust, bekrémezem a popsidat..stb.De azt is lehet mondani, hogy most mi éppen mit teszünk.

Ha lehet, ne essünk abba a hibába, hogy mi felnőttek  selypítve beszélünk a gyerekhez.Enélkül is lehetünk kedvesek. Így is érezni fogja a szeretetünket. Ha pöszítve,akár szinte érthetetlenül beszélünk a gyermekünkhöz, így fogja eltanulni tőlünk.
Érdemes megfigyelnünk, hogy a környezetünkben van-e olyan,aki fél-egy év körüli gyermekéhez így beszél és végig követni, hogy mire az első szavakat kiejti , lesz-e bármilyen beszédhibája. Természetesen öröklött tényezők és szervi elváltozások is befolyásolhatják a gyermek beszédét, de a helyes példa rengeteget segíthet a hangok ,szavak megfelelő megformálásában.

Rengeteg gyermeket visznek korai fejlesztésre, akiknek semmilyen komolyabb bajuk nincs, egyszerűen a foglalkozás hiánya miatt vannak lemaradva pl. a beszédfejlődésben.
Rohanó világunkban egyszerű úgymond bedugni a  gyereket a televízió, számítógép elé, de ez a gyermeknek hosszú távon nem jó, sőt ártalmas!Nehéz, időigényes dolog foglalkozni egy gyerekkel, de hosszú távon nagyon meghálálja magát. Minél többet beszélünk, beszélgetünk gyermekünkkel, annál mélyebb lesz vele a kapcsolatunk.Ha a beszélgetések mellé testi érintés, simogatás és ölelés is társul rendszeresen, nem csak gyermekünkre, de az ránk is pozitív hatással lesz. Fejleszti az érzelmi kifejezőkészségét is.
Összefoglalva az apró gyakorlati tanácsaim a kezdetektől a következők:

  • simogassuk minél többet az újszülöttet
  • beszéljünk gyermekünkhöz minél többet, minél szebben 🙂
  • énekeljünk amennyit és amit csak tudunk
  • mondókázzunk
  • NE beszéljünk a gyerekhez selypítve!!!