Bebesi
Beszédtechnika

bebesi logo

Sose add fel!

2021-06-23 6:46

Sajnos a legtöbb ember életében jelen vannak bizonyos mérgező mondatok. Ezekkel a sokszor bénító hatással bíró, degradáló mondatokkal gyakran fiatal felnőtt korunkra azonosulunk. Ekkor mondjuk pl., hogy :

-Nem vagyok képes rá.

-Ügyetlen, béna vagyok.

-Nem fog sikerülni.

-Tudom, hogy nem fog menni.

-Nem vagyok elég jó. stb.

A sort folytathatnánk a végtelenségig. Munkám során nem csak az a feladatom, hogy növendékeim beszédtechnikai problémáit korrigáljam, hanem az, hogy a negatív mondatokat átformáljuk, pozitívba fordítsuk. El kell hinnünk, hogy képesek vagyunk kiállni mások elé, érthetően, tisztán, átütően, megnyerően, ugyan akkor hitelesen kommunikálni. Ez a folyamat nem megy egyik pillanatról a másikra. Nagyon fontos az elhatározás, de még annál is fontosabb a kitartás. Ahhoz, hogy a ránk gátló, bénító hatással bíró mondatok helyére megerősítő kifejezések kerüljenek és azokkal azonosuljunk, idő kell ugyan úgy, mint a beszédtechnika gyakorlatokhoz. A napokban néztem meg az Eddie a sas című filmet. https://videa.hu/videok/film-animacio/eddie-a-sas-hd-2015-IJxeUr8ILByA3ohZ Számos, hasonló motivációs filmet láttam már, de olyat, ahol szinte az utolsó pillanatig azt hallja valaki, hogy nem fog sikerülni, hagyd abba , ilyet még nem. A film főszereplője bámulatba ejtően kitartó és elszánt, hogy elérje a célját, hogy megvalósuljon az álma, ami nem más, mint az olimpián való részvétel. Amikor senki nem hisz benne és mindenki azt mondja, fejezze be a síelést, sosem lesz belőle olimpikon, ő akkor sem adja föl. Mindig van lehetőségünk arra, hogy megváltozzon a hozzáállásunk önmagunkhoz, hogy változtassunk az életünkön. Évről évre látom, hogy a kitartó lelki-és beszédtechnikai munka milyen csodákra képes. Ahogy egy stroke után valaki újra folyékonyan beszél, ír, rejtvényt fejt, vagy ahogyan egy gátlásos, önmagát kevésre értékelő ember elkezd hinni magában, ami hatással van a beszédére, a beszéd -és megerősítő gyakorlatok pedig az önbizalmára. Fantasztikus látni, amikor egy érzelmeit kifejezni, szavakba önteni nehezen tudó ember, akinek a pszichoszomatikus tünetei gimnazista kora óta nehezítik meg az mindennapjait, úgy mint a légszomj, rekedtség, pár hónap után megnyílik, beszél az érzéseiről, a rekedtsége kezd tompulni, légzése pedig egyenletessé válik. Ezek a fejlődési folyamatok, változások sokszor fél-egy évet vesznek igénybe, ritkábban 2-3 évet is. Ez az idő elsőre hosszúnak tűnhet, de gondoljuk végig logikusan. 20-30-40 év rossz beidegződését, mechanizmusát nem lehet egyik pillanatról a másikra semmissé tenni. Szokták mondani, hogy a jó munkához idő kell. Ez így is van. A nem megfelelő légzést, hangadást, artikulációt, beszédtempót fel kell váltania a helyes mechanizmusnak, ugyan így, a bénító, gátló mondatok helyére megerősítő mondatokat kell kódolnunk, ráhangoló és segítő feladatokkal egyetemben. Ehhez pedig idő szükségeltetik. Meg kell ismernem a hozzám fordulónak nem csak a beszédproblémáját, ami az első két alkalommal már tisztán látható és hallható, hanem az individumát. Biztonságos környezetben lehet csak megfelelően fejlődni.

Saját példám:

13 évesen egy igazi bocsánat, hogy élek típusú kislány voltam. Sosem küldtek szavalóversenyre, az órákon is csak akkor szólaltam meg, amikor muszáj volt. Otthonról rengeteg mérgező mondatot kaptam és mire 13 éves lettem, ezekkel a degradáló mondatokkal azonosultam, elhittem azokat. Amikor egy baleset miatt a kezdődő műkorcsolyázó pályafutásom hirtelen véget ért, elhatároztam, hogy színész leszek. A családom nem volt támogató ebben, legalább is lelki tekintetben nem. Elintéztem magamnak a felvételit egy színi stúdióba, ahol gyerekszínésznek tanultam. Az én drága nagymamámmal rendszeresen jártunk a Madách Színházba, mert nagy musical rajongók voltunk. Az egyik előadáson az első sorban ültünk. A nagymamám felé fordultam és azt mondtam: -Nagyi! Az az álmom, hogy egyszer ezen a színpadon énekelhessek. Pontosan tíz év elteltével ezen a színpadon álltam, énekeltem, játszottam. Senki nem hitte, hogy a szende, önbizalom-hiányos kislányból színésznő lesz. Sokszor rögös volt az út, amit bejártam, de sosem adtam fel. Rengeteget gyakoroltam, és ami a legfontosabb, miután szembesültem a torz tükörrel, amit elém tartottak, azon munkálkodtam, hogy megfejtsem, milyen az egyenes tükör. Milyen vagyok én? Milyen szeretnék lenni? A változáshoz idő kellett, de az önmagamba vetett hitem folyamatosan erősödött.

Mindenkit arra bíztatok, hogy sose adja fel!

A hit, hegyeket mozgathat meg!

Soha ne add fel az álmaid! Még akkor sem, ha senki más nem hiszi, hogy valóra válnak, csak te.

( Phillip Sweet )

#önbizalom #hit #beszéd #beszédtechnika #beszédtanár #önismeret #voicecoach #beszédcoaching #kommunikáció #bebesi #oktatás #tanár #tréner #beszédtréner #önfejlesztés

Test – beszéd- lélek

2021-02-21 8:33

TEST – LÉLEK- KOMMUNIKÁCIÓ

Több mint 20 éves tapasztalatom azt igazolja, hogy beszédünkre nagy mértékben hatással van lelkiállapotunk. Bizonyos beszédtechnikai és retorikai elemek elsajátítása után ugyan a kommunikációnk magabiztosabbá, tudatosabbá válik, mégis kerülhetünk olyan élethelyzetbe, amikor elkerülhetetlen testünk jelzéseit figyelembe vennünk. Ez nem csak a beszédünkre igaz, ( dadogás, hadarás, halk beszéd), hanem más testi tüneteinkre is, pl. visszatérő fejfájás,  bélrendszeri problémák, egyéb  testi fájdalmak.

2017-ben megismerkedhettem a Dr. Buda László által megalkotott akcióorientált, játékos módszerrel, ami nem más, mint a szomatodráma. Bővebben itt olvashattok róla: www.szomatodrama.hu

Ennek a játékos módszernek eszközeivel közelebb kerülhetünk testünkhöz, jobban megismerhetjük, felfedezhetjük, megérthetjük betegségeink, testi tüneteink okát, és mind ezt játékos formában.

Mitől, hogyan gyógyít a szomatodráma?

Mint ahogyan az írás és a beszéd is gyógyít az által, hogy leírjuk ( kiírjuk), illetve kibeszéljük magunkból lelkünk terheit, ugyan így léphetünk közelebb ezzel a módszerrel a felismeréshez és ez által a gyógyuláshoz. Ha megismerjük testünk jelzéseit, felismerhetjük annak lelki hátterét is, ami pedig gyógyító hatással bír.

Mint, ahogyan számos helyen beszéltem erről, szorongó kislány voltam, akiről senki nem tudta, hogy milyen démonokkal küzd. Mások előtt nyilvánosan beszélni maga volt a rettegés számomra. 13 évesen a beszédtechnika és a színjátszás hatására kezdtem megnyílni önmagam és a világ felé. Leküzdöttem félelmeim nagy részét és rövid időn belül már színpadon álltam. Testi tüneteim azonban még hosszú évekig kísértek utamon.  Mióta beszédcoach lettem, az a cél vezetett, hogy a hozzám fordulóknak ne csak a beszédét korrigáljam, hanem kialakítsam azt a módszert, ami rávilágít és hatékony megoldást nyújt pl. a kevés önbizalom, szorongás, gyermek-és felnőtt kori traumák manifesztálódására. Egyéni és sajátos módszerem hosszú évek alatt formálódott, 2017-ben pedig kiegészült a szomatodráma módszerével.

Várom szeretettel mindazokat, akik szeretnének ezen az érzékeny, mégis kalandos önismereti úton részt venni!

” Érdemes elhagyni a komfortzónánkat, mert ha hajlandók vagyunk legalább egy saroknyit kimozdulni, akkor az új kereszteződésből már más perspektíva nyílik számunkra.” / Dr. Buda László /

Komplex terápia

2021-02-16 6:23

Egy jó szakember aranyat ér!- szoktuk mondani. Számtalan esetben azonban nem elég pl. a beszédtechnika tanár. Ilyenkor a szakembereknek össze kell dolgozniuk a kívánt eredmény eléréséhez. Így van ez a hozzám fordulók esetében is. Nézzünk pár példát arra, milyen esetekben van szükség a beszédtechnika mellett fogszakorvos, vagy pszichológus szakember munkájára.

  • helytelen nyelés ( nyelvlökéses nyelés ),
  • torlódott, szabálytalan fogsor,
  • diszfónia ( a gége funkciózavara vagy megbetegedése okozza ),
  • hadarás
  • halk beszéd
  • görcsös, zárt szájjal való kommunikáció
  • levegő szabálytalan, gyakori vétele ( kapkodva veszi a levegőt)

Kollégák, akikkel gyakran kiegészítjük egymás munkáját:

Érdemes tudni, hogy aki hozzám fordul állandó vagy rendszeresen visszatérő rekedtséggel, vagy beszéde hosszú évek óta halk, érthetetlen, legkésőbb az első alkaromra kérek fül-orr-gégészeti szakorvosi vizsgálatot. Gyakran olyan szervi elváltozások állhatnak a beszédproblémák mögött, amiket csak úgy szabad rehabilitálni, ha tudjuk annak pontos okát és kizárjuk a műtéti beavatkozás lehetőségét, tehát a szakorvosi vélemény az, hogy az adott problémát lehet beszédtechnikai gyakorlatokkal rehabilitálni illetve habilitálni.

Énidő – gyakorlás

2021-02-1 11:37
Nincs elérhető leírás.

Mai korunk egyik legnagyobb problémája, hogy túlhajszoljuk magunkat, aminek egyenes következménye az állandó kimerültség, a koncentrációs képességünk csökkenése és nem utolsó sorban a kiégés. Számtalan közép- és felső vezető, tréner, pszichológus, jogász, orvos stb. számol be arról a praxisomban, hogy nincs idejük évek óta arra sem, hogy sportoljanak, vagy elolvassanak egy jó könyvet, mert annyit dolgoznak. Teljesen mindegy, hogy muszáj, vagy belemenekülnek a munkájukba vagy egyszerűen fanatikusok, mert a vége a legtöbb esetben ugyan az: elfáradnak, lemerülnek, kiégnek. Először megjelennek a tipikus tünetek, úgy mint a fejfájás, alacsony energiaszint, koncentrációs problémák, elfelejtenek rendesen enni, inni, majd ezt követik általában az erőteljesebb pszichoszomatikus tünetek. Gyakran előfordul, hogy azért keresnek fel a növendékeim, mert változtatni szeretnének az életükön, és ebbe beletartozik a kommunikációs képességük fejlesztése is. Amikor valaki beszédtanulásra adja a fejét, fontos szem előtt tartania, hogy gyakorlás nélkül mit sem ér az egész. Rendkívül fontos a rendszeres gyakorlás, hogy rögzülhessenek a jó mechanizmusok. Aki nem tud / akar heti 2x-3x 20 percet gyakorlással tölteni, az miként szeretne fejlődni? A tanulás, fejlődés, sosem megy egyik pillanatról a másikra. Az első tanóra során mindig feltérképezzük az aktuális élethelyzetét a hozzám fordulónak. Rengetegen hajszolják bele magukat a munkába és az a tapasztalat, hogy nagyon nehéz kilépni, változtatni, de nem lehetetlen. Jó ha felismerjük, hogy túlhajszoltuk magunkat és ideje lassítanunk, többet foglalkoznunk önmagunkkal, amihez idő szükségeltetik. Igen is ajándékozzuk meg magunkat azzal a bizonyos ÉNIDŐVEL. Azzal az önmagunkra fordított idővel, ami kikapcsol, örömet okoz, ami nem a foglalkozásunk. Nekem a munkám a hivatásom és a hobbim is egyben, mégis meglepődnek sokszor a növendékeim, amikor megosztom velük, hogy mettől meddig oktatok és, hogy hétvégén nem vállalok magántanítványokat. Ennek egyszerű oka van. Pontosan azért, mert imádom a munkámat, nem szeretnék kiégni. Szeretném óráról órára ugyan azt a figyelmet és minőséget nyújtani a növendékeim számára, ez pedig csak akkor megy, ha igen is hagyok magamnak énidőt. A hétvége az enyém, a gyerekeimé, a hétköznap esték úgyszintén. A békés kávézás, séta, olvasás és a heti rendszeres futások alkalmával feltöltődöm és így sikerül a sűrűbb, mozgalmasabb napokon is úgy belevetni magamat a tanításba, ahogyan azt szeretném. Azok a növendékeim, akik multis környezetben dolgoznak vezetőként, az alábbi időpontokban és módon szoktak gyakorolni:

  • Home officeban a munkakezdés előtti 1 óra az övék ( gyerekek mellett is megvalósítható)
  • Céges környezetben: Az autóban ülve végzik a légző és koncentrációs gyakorlatokat.
  • Délután / este 2-3 naponta 20 perc beszédtechnika gyakorlás.

Egészen biztosan meg tudja találni mindenki a módját annak, miként gyakoroljon. Ami a legfontosabb, az az elhatározás. Sokszor könnyű elbújni a feladatok, a napi teendők mögé.

Egy példát hoztam nektek. A lányom születése előtt nem csak magántanárként dolgoztam, hanem a Madách Színház társulatának voltam a tagja. Napi szinten táncoltam, énekeltem. A lányom születése után sokáig kapaszkodtam abba, hogy nekem csak a színpadi tánc vagy a balett az a mozgásforma, amit én szeretnék végezni. Sajnos, akkoriban nem volt Budapesten felnőtt balett oktatás, csak évekkel később. A kisfiam születése után nem sokkal elváltam és közben elröppent 9 év az aktív színházi évek után. Ekkor már ugyan létezett felnőtt balett, ahová egy darabig tudtam járni, de aztán a közelemben ez megszűnt és maradt a mozgás nélküli állapot. Sosem szerettem futni, inkább görkorcsolyáztam vagy bármilyen más mozgásformát választottam helyette. Hébe-hóba mozogtam, de az nem volt rendszeresnek mondható és bizony a mozgáshiányos élet negatív hatásait egyre jobban éreztem magamon. Ekkor született meg bennem a felismerés, hogy egyrészt muszáj rendszeresen mozognom, másrészt olyan sportot kell választanom, amit egyedülálló anyukaként, két gyerek és munka mellett is tudok végezni. Így mentem le egy késő tavaszi napon futni a közeli parkba. Emlékeztetőt írtam a naptáramba és a telefonomba, hogy rendszeressé váljon ez a mozgásforma. Hétvégén a kisfiam jött mellettem biciklivel, így nem kellett lemondanom akkor sem a sportról. Otthon sokszor bekapcsolódott ő és a testvére is az erősítésekbe, nyújtásokba. Az eredménye az lett a rendszeres sporttevékenységemnek, hogy javult a közérzetem, vitális lettem és nem utolsó sorban büszkeséggel töltött el, hogy két gyerek mellett is abszolváltam a heti sport célkitűzéseimet. Ha sűrű napom van, az óráim között elvégzek pár guggolást és átmozgatom a hátamat és a karjaimat. 2-3 perc az egész.

Amikor kisgyerekes szülők azt mondják, nincs idejük gyakorolni, mert munka után csak a gyerekre figyelnek, gyakran felteszem az alábbi két kérdést:

  1. Milyen gyakran és mennyit olvasol hangosan a gyerekednek?
  2. Miután elaludtak a gyerekek, vagy miközben a párod játszik velük, valóban nincs 2-3 naponta 20 perced nyugodtan gyakorolni?

Természetesen van, csak a változás a változtatás, tehát az első lépés sokszor a nehéz. Arról nem is beszélve, hogy micsoda példák lehetünk a gyerekeink előtt, amikor azt látják, hogy apa vagy anya gyakorol. 🙂

Én is tanulok, gyakorlok rendszeresen, hiszen beszédünk karbantartása pont olyan fontos, mint a rendszeres mozgás, sportolás. A heti beszédtechnikai gyakorlatok mellett pedig sokat olvasok hangosan akár mesét a kisfiamnak, akár egy ifjúsági könyvet a lányomnak, akár magamnak egy érdekes cikket az internetről. A napi bemelegítéseket is rendszeresen végzem kávéfőzés közben vagy a kisfiammal, néha az első növendékemmel. A gyerek nem sérül abban, ha ezt az időt megadjuk magunknak. A gyereket is hagyjuk egyedül tevékenykedni, szabadon játszani. Magunknak is adjuk ezt meg! Hogy mikor és hogyan, az csak rajtunk múlik.

-Kata-

Rekedtség

2020-02-4 7:52

 

 84316943_116258956471450_7915954154814570496_n

Sziasztok!

Több hozzám forduló azzal a problémával keres fel, hogy rövidebb- hosszabb beszéd után elmegy a hangja, lereked.

Ezekben az esetekben gégészeti vizsgálatot szoktam javasolni, amit kérek minden hozzám fordulótól, hogy vegyen komolyan.

A rekedtségnek számos oka lehet.

Pl.:

  •  Diszfónia
  • hangszálcsomó, cysta
  • rossz helyről való beszéd
  • túlerőltetés
  • dehidratáltság
  • asztma / allergia
  • rejtett reflux

Asztma:

Ezen kívül számos olyan probléma állhat a háttérben, amire nem is gondolnák. Én pl. asztmás vagyok. Pár évvel ezelőtt kaptam egy olyan gyógyszert, ami után rendszeresen krákogtam, lerekedtem. Az orvosomat rövid idő elteltével felkerestem, majd amikor elmeséltem, hogy mit tapasztaltam, az volt a válasza, hogy.- Oh, igen, ennek a gyógyszernek ez a mellékhatása!

Aki a hangjával dolgozik minden nap, nem engedheti meg magának ezt a kellemetlen mellékhatást, így új gyógyszert kértem.

A hangom a hangszerem, a munkaeszközöm.

Nemrég volt egy növendékem, akinek az órákon mindig javult a rekedtsége, azonban hiába gyakorolt, a mindennapok során fenn maradt a rekedtség. A gégész sem talált semmi problémát. Én úgy hallottam, mint a néha nehezebben venné a levegőt. Tudtam, hogy vannak macskái és kutyái is. Egy beszélgetésünk alkalmával, amikor említés tettem az asztmámról, ő is elmesélte, hogy asztmás, ráadásul allergiás az állatszőrre. Ezen felül az előírt gyógyszerét sem szedi.  Ennek a véletlen beszélgetésnek köszönhetően a rekedtsége hamarosan megszűnt.

Rejtett reflux:

Egy másik növendékem, aki trénerként dolgozik, szintén rekedtséggel, illetve halk beszéddel keresett fel. 2-3 alkalom után sikerült rábeszélnem egy gégészeti vizsgálatra, melynek során fény derült a rejtett refluxra.  A gyomrából felfelé áramló sav a gégéjét, hangszalagjait  folyamatosan marta, ezért rekedt le.

Figyeljünk oda az apró jelekre és ha rekedtséget tapasztalunk, érdemes friss gégészeti lelettel fordulnunk a beszédtanárunkhoz!