Beszédműhely

2013-01-1 8:22

Szeretettel várok mindenkit az új oktatási helyszínen a Szondi utcában!

 

 

.

.

Egy sikertörténet

2012-09-24 11:02

Egy szép őszi napon történt az első találkozás. Szimpatikus fiatal üzletember jött hozzám. A probléma, amivel megkeresett meglehetősen összetett volt . Általában az ideálisnál gyorsabban beszélt, zárt szájjal, ami a hallgatók számára a beszédet nehezen érhetővé tette. Halk beszéde az előbbieket még  jobban felerősítette. Ezek mellett akadtak más fejlesztendő jellemzők is.

 

Hosszú, kemény munkának néztünk elébe. Egyik héten egyszer, másik héten kétszer látogatta az óráimat, és amikor csak tudott, gyakorolt.

Munkám során igyekszem a lehető legjobban megismerni a hozzám fordulókat, háttértörténetüket, mert bizony a nem megfelelő családi háttér, a gyerekkori elnyomás, megalázottság kihat felnőtt korunkra is. Ennek eredménye lehet a kishitűség, túlzott megfelelési kényszer, önbizalom hiány. Az előbb felsoroltak pedig hatással vannak egész lényünkre, így a beszédünkre is.

 

Az első alkalmak során kiderült, hogy a – növendékem gyerekkori énektanára által rossznak vélt – ritmusérzéke nagyon is jó. A játékos ritmusgyakorlatok azonnali sikerélményt adtak.


Kb. 3 hónap elteltével már nem okozott problémát az artikuláció. Fél év elteltével beszéde lelassult, érthetőbbé vált. Erőtlen hangja megerősödött.

 

Dadogása is kezdett egyre ritkábbá válni, ami az énekterápiának volt köszönhető. Az elején magát botfülűnek, rossz ritmusérzékűnek valló fiatalember nem csak leküzdötte ez irányú gátlásait, de kifejezetten megszerette az éneklést, így elkezdte ismert régi nagy klasszikus előadók dalait énekelni. Az éneklés pedig mint tudjuk endorfint termel, oldja a stresszt, fokozza a koncentrációt és nem utolsó sorban úgymond megolajozza a hangképzőrendszert.
Növendékem korábbi stresszes életmódja nem szűnt meg, de nagyobb önbizalommal, magabiztosabb fellépéssel a stresszt is napról napra jobban tudta kezelni.Az éneklés jótékony hatása élete minden területére kihatott.

 Munkánk nagy része kb. 3/4 év után befejeződött.
Azóta új, önálló céget alapított és jelenleg is egy igen elismert, sikeres üzletember.

Montágh Imre: Útravaló 1. rész

2012-08-7 7:16

Óvjuk a hangunkat

2012-07-17 7:32

Címkék: folyadék, hanszalagok, torokfájás

Tombol a nyár és legtöbben epekedve várjuk, hogy elnyaljunk egy fagyit, vagy hideg italokkal oltsuk szomjunkat.

Talán ez az az időszak, amikor még a téli időszaknál is jobban kell vigyáznunk a torkunkra, mert bizony könnyen leforrázhatjuk és máris rekedt, kaparós-köhögős lesz a hangunk. Legrosszabb esetben torok vagy gégegyulladást kaphatunk ha nem vigyázunk.

Azt javaslom -és jómagam is így cselekszem-, hogy fagylaltot mértékkel fogyasszunk, a hideg italokat pedig kerüljük. Szinte mindenhol lehet kevésbé vagy nem hűtött italokat kapni. Hozzá lehet szokni a nem jéghideg víz fogyasztásához. Megéri. :)

Akinek a hangja a munkaeszköze, a hangszere, az vigyázzon rá. Egy hegedűt is karban kell tartanunk, óvnunk, vigyáznunk kell rá. Miért ne tennénk ezt a saját torkunkkal, amit bizony nem lehet kicserélni?

Kényeztethetjük paradicsomlével, gyógyteákkal, tojássárgájában elkevert mézzel vagy cukorral (utóbbit ne vigyük túlzásba!!).

Sem a forró, sem a jéghideg ital nem tesz jót a hangszalagoknak ugyan így a buborékosak sem.

A torok kiszáradása ellen és a megfelelő nyáltermelést elősegítendő igyunk meg minimum napi 2 liter folyadékot. Itt viszont arra kell figyelnünk, hogy ne egyszerre húzzunk bele a vizes palackba és igyunk meg fél liter folyadékot, hanem folyamatosan kb. 15 percenként igyunk meg fél-egy pohárral.

Szép, megfázás mentes napokat!

Csoportos vagy egyéni?

2012-02-24 7:44

Felmerülhet a kérdés bennünk, hogy az a hasznosabb, ha csoportban, vagy ha egyénileg fejlesztjük beszédünket.

 

A csoportos foglalkozásnak és az egyéni órának is vannak előnyei illetve hátrányai.

 

A csoportos alkalmak során több olyan gyakorlat is végezhető, amiket az egyéni órákon szinte lehetetlen alkalmazni. Illetve a külső kontroll is más. Ha több ember előtt szereplünk és a mentor segíti a növendékeket abban, hogy megfelelő módon és időben adjanak visszajelzést társaiknak, azzal az egyén fejlődését, önbizalmát is fokozhatjuk. A csoportos feladatok fokozott koncentrációt igényelnek. Ezek a  feladatsorok fejlesztik az empatikus készséget is, valamint a csoportmunkában való részvételt. Ezen alkalmak azonban nem megfelelőek az egyéni beszédhibák javítására.

 

Az alapozó munkát csoportos munka keretében is  hatékonyan lehet végezni. A beszédhibák javítása azonban mindig egyéni órák alkalmával történjen!

 

Azt javaslom, akinek módjában áll, indítsa a tanulást egy csoportos tréninggel, majd folytassa azt egyéni alkalmak keretein belül.

« Újabb bejegyzések Régebbi bejegyzések »