Rövid interjú Kocsmárszky Zsolt növedékemmel

2014-03-9 8:16

Miért kerestél beszédtanárt?

 

Gyerekkorom óta hadarok és problémáim voltak a tiszta, érthető beszéddel. Nem katasztrofális mertekben, de éppen elégszer kérdeztek vissza 1-1 beszélgetésben, hogy mit mondtam, hogy zavarjon.

 

Hogy esett rám a választás?

 

Neten kerestem tanárt és felnőtt emberek beszedjenek fejlesztésére – mint kiderült – elég kevés ember szakosodott. A weboldalad kellően meggyőzött, hogy felvegyem veled a kapcsolatot, innen pedig mar egyszerű volt.

 

Jártál már előttem más beszédtanárhoz? Mik voltak a tapasztalataid?

 

Meg nem jártam, így nem tudok tapasztalatokról beszámolni.

 

Milyen elképzeléseid voltak a beszédtanulásról,az órák menetéről?

 

Konkrét elképzelésem nem volt, csak sejtesem, mivel gyerekkoromban jártam logopédushoz: kisebb feladatokra számítottam artikuláció, R gyakorlatok (Lépa-Letek-Mogyoló; ennél azért jóval komplexebbek lettek az R-gyakorlatok), különböző versek és mondókák. Ehhez képest sokkal összetettebb órákat csináltunk.

 

Hogy fogadta a környezeted, hogy beszédtechnika órákat veszel?

 

Igazából kicsit próbáltam titokban tartani, mivel kíváncsi voltam, hogy észrevehető lesz-e mások által is a fejlődés. Mint később kiderült, észrevehető!

 

Az eltelt 12 hónap alatt milyen változásokat tapasztaltál a beszédeden,
kommunikációdban?

 

Egyrészt elkezdek bemelegíteni 1-1 nap/meeting előtt, mivel ez rengeteget segít. Ennek köszönhetően jobban artikulálok és lassabban is beszelek. Másrészt – hala a különböző feladatoknak – próbálok változatosabban beszelni és jobban összeszedni a gondolataimat a mondandóm előtt, hogy szépen, ütemesen tudjam átadni.

 

Megtanultam _sokkal_ jobban hangosan olvasni, nem akadok el 4-5x pillanatokra a mondatokban, hanem folyamatosan, rendesen hangsúlyozva tudok felolvasni.

 

Hány órát szánsz egy héten a gyakorlásra? Mik azok a gyakorlatok,amiket leginkább kedvelsz?

 

Általában 1-2 extra órát toltok gyakorlással, ezt naponta, kétnaponta erem el 15-20 percnyi gyakorlással. Legfőképp a verses feladatokat, nyelvtörőket, R- gyakorlatokat szeretem, de a szituációs feladatok is szórakoztatnak.

 

Hogy látod, miben fejlődtél leginkább?

 

Az artikulációm alapból javult egy szintet (habar meg messze van a kívánttól), de bemelegítéssel egész jó szintre tudom hozni. Ahhoz, hogy véglegesen javuljon a beszedem több évre van szükség, ez igaz; egyszerűen rengeteg beidegződést kell legyőzni. Viszont lehet könnyű és gyors sikereket is elérni: bemelegítéssel az ember beszéde sokkal tisztább lesz – ez engem nagyon meglepett, mert igen hamar kapsz egy kóstolót abból, hogy miképpen is lehetne beszelni!

 

A szituációs feladatoknak köszönhetően a spontán beszedem is javult, ezek egyébként különösen szórakoztatóak, mivel az embert egyszerűen olyan helyzetekbe sodorja, ami szamara nem hétköznapi és megszokott; szerintem úgy lehet igazan jól fejlődni, hogyha az ember a hatarait feszegeti. Ezek szimplán nagyon hasznosak kommunikációs szempontból, az ember megtanulja kezelni az ilyen helyzeteket.

“Merem használni a hangomat, könnyedebben kommunikálok.”

2014-02-15 5:52

Interjú Madaras Attila növendékemmel.

Miért kerestél beszédtanárt?
-Az artikulációm hiányosságai gyakran vezettek oda, hogy meg kellett ismételnem a mondandómat, ill. az amúgy is gyors beszédem időnként hadarássá fajult. Emellett hangképzési gondjaim is voltak. A kommunikációm fejlesztésén kívül érdekelt az is, hogy művészi beszéd terén mit tudnék megtanulni egy színésznőtől. :)

Hogy esett rám a választás?
- Az interneten kerestem tanárt, a honlapod és az emailjeid alapján döntöttem melletted.

Jártál már előttem más beszédtanárhoz?Mik voltak a  tapasztalataid?
- Igen, és kellemes tapasztalataim voltak, bár sokat nem tudtam fejlődni, mivel nem tudtam elég időt szánni rá, valamint a tanmenet sem volt igazán profin kidolgozott.

Milyen elképzeléseid voltak a beszédtanulásról,az órák menetéről?
- Könyvkupac a hasra, kavicsok a nyelv alá. :) Elsősorban technikai gyakorlatokra számítottam, memoriterek tanulásával megspékelve. Szerencsére ennél jóval többet kaptam.

Hogy fogadta a környezeted, hogy beszédtechnika órákat veszel?
- Meglepődve és érdeklődéssel. Volt aki nem értette miért járok, volt aki értette, de még sosem halott ilyenről, csak a logopédiáról. Összességében pozitívan fogadták.

Az eltelt majdnem 2 év alatt milyen változásokat tapasztaltál a beszédeden, kommunikációdban?
- Észreveszem, hogyha nem vagy nehezen érthető amit mondok, és van hogy már előre javítom a hibát. Jobban kordában tudom  tartani a beszédtempómat. Az órák hatására javult a magamhoz és a beszédemhez való viszonyom. Ritkán vannak hangképzési problémáim (rekedtség,feszített torok). Merem használni a hangomat, könnyedebben kommunikálok.

Hány órát szánsz egy héten a gyakorlásra?
- 1-3 órát.

Mik azok a gyakorlatok,amiket leginkább kedvelsz?
- Szöveg tanulás, -értelmezés, elgondolkodtató feladatok.

Hogy látod, miben fejlődtél leginkább?
- Koncentráció, igényesség a beszédemre, önismeret.

Köszönöm, hogy megosztottad a tapasztalataidat. :)

Alapozó, kiscsoportos beszédtechnika kurzus!

2013-08-16 5:19

A szeptemberben induló, 6 héten át tartó órák alatt

-         elsajátíthatod a helyes légzés, artikuláció és hangadás alapjait,

-         megtanulod, hogyan „melegíts be” egy prezentációra, nyilvános beszédre,

-         koncentrációs gyakorlatokkal javul az összpontosításod és az egyszerre több dologra való figyelés képessége,

-         nyelvtörők segítenek, hogy jobban pörögjön a nyelved,

-         látni fogod az erősségeidet és a fejlesztendő területeket,

-         az alapozó prezentációs gyakorlatok pedig hozzájárulnak ahhoz, hogy még jobb előadó váljon belőled!

 

A kurzus végén lesz egy olyan alapod, amire lehet építkezni. Személyre szóló visszajelzést adok neked, és Tudni fogod, hogy a fejlesztendő területeiden milyen időtávon és milyen módszerekkel lehet javítani.

A nagy érdeklődés miatt párhuzamosan két kurzust hirdetek meg:

  1. 2013. Szeptember 7-től október 12-ig minden szombaton 9:00-11:00-ig
  2. 2013. Szeptember 12-től október 17-ig minden csütörtökön 18:00-20:00-ig MEGTELT!!!

Amennyiben  szívesen jönnél,  mielőbb jelentkezz az

info KUKAC bebesibeszedtechnika.hu e-mail címen.

A további részleteket a személyes email váltáskor küldöm.

 

Legyél Kitartó!

2013-08-12 5:05

A beszédtechnika talán legfontosabb alapeleme a kitartó munka. Amikor azonban valaki elhatározza, hogy fejleszteni fogja a beszédét, nem biztos, hogy ez tudatosul benne. Pedig  rendszeres gyakorlás nélkül nem fognak a helyes beszédtechnikai elemek automatizálódni.
A helyes légzés elsajátítása akkor jó, ha már a spontán beszédben is a megfelelő légzéstechnikát alkalmazzuk. Nem elég csupán a gyakorlatok során jó helyre vennünk a levegőt.

Mindennek meg van a maga rögzülési ideje. Fontos, hogy tisztában legyünk testünk felépítésével, hogy elméletben is megalapozzuk a technikai gyakorlatokat. Majd az alap gyakorlatok elsajátításával fokozatosan előre haladva átültetődnek a  beszédtechnikai elemek az élő beszédünkbe.

Ugyan ez vonatkozik a  hangadásra, artikulációra, a szavak helyes kiejtésére és a megfelelő hangsúlyra és a beszédtempóra.
Ha úgy határozunk, hogy belevágunk ebbe a kemény, ugyan akkor rendkívül kalandos munkába, muszáj számításba vennünk, hogy a kívánt eredményt csak akkor fogjuk elérni, ha rendszeres időt szánunk a  gyakorlásra.

A hadarás

2013-04-26 6:43

Mindenek előtt fontos tisztáznunk, hogy a hadarás nem egyenlő a gyors beszéddel. Világunk felgyorsult és ez hatással van a beszédünkre is. A gyors beszéd érthető számunkra a hadarásnál viszont nagy százalékban nem értjük a beszélő mondandóját.

A hadarás során a beszéd ritmusa szétesik, szakadozottá, ritmustalanná válik. Súlyos esetekben a hangok torzulnak, sokszor elharapja, elnyeli vagy kihagyja azokat a beszélő.

Jellemzője még a pontatlan artikuláció, a helytelen ( sokszor kapkodó) légzés, a rekedtség illetve a monotonitás.A probléma hátterében öröklött hajlam, vagy a központi idegrendszer működési eltérése állhat.

A beszédterápia során a hadarónak el kell sajátítania a megfelelő légzéstechnikát, fejleszteni kell a figyelmét( akusztikus,verbális,vizuális), fokozni a  koncentrációs képességét, összeszedettségét. A személyiség formálása is alakítja a hadaró beszédének pozitív irányba való változását. A mozgással egybekötött ritmusgyakorlatok szintén elhanyagolhatatlan elemei a közös munkának.

Összefoglalva

A hadarás jellemzői:

  • szétesett, szakadozott beszédritmus
  • kapkodó, alig hallható légzés
  • rekedtség
  • monotonitás
  • elharapott, torzult szóvégek, ragok
  • türelmetlenség, rendezetlenség, összeszedetlenség

A terápia részei:

  • légzéstechnika elsajátítása
  • artikuláció fejlesztése
  • ritmusérzék fejlesztése
  • figyelem fejlesztése
  • személyiség formálása ( összeszedettség, rendezettség stb.)

Egyik  növendékem szavai:

“Beszedem egyik gyenge pontja a hadarás, de hala Kata munkájának egyre jobban sikerül rajta javítani. Számomra a leghatékonyabbnak és a legszórakoztatóbbnak a zene és metronóm alapú gyakorlatok bizonyultak. Valamint nagyon jó hasznát veszem a szívószálas gyakorlatoknak is.”( Bódis Béla)

« Újabb bejegyzések Régebbi bejegyzések »